13 Şubat 2012 Pazartesi

TÜRKÇE SİHİRLİ GÜNEŞ ŞİİRİ İŞLENİŞİ(13-17 ŞUBAT 2012)


Ders: Türkçe
Metnin Adı: Sihirli Güneş
Türü: Şiir
Öğretmen Ön Hazırlık: Güneş ve Güneş sistemi ile ilgili görseller ve güneş ışığında renkleri ayrıştırmak için kristal, ana(kırmızı, mavi, yeşil ve ara renklerden(turuncu, yeşil, mor) gökkuşağının oluştuğunu kavratmak için üç ana renk olan kırmızı, mavi ve sarı oyun hamurunun temin edilmesi.
Öğrenci Ön Hazırlık: Güneş ile ilgili özlü sözleri defterlerine yazmaları istenir.7.derste okumaları sağlatılır.
’’Güneş enerjisi ile sıcak su nasıl elde edilir?’’araştırıp yazmaları istenir. Çatısına güneş paneli takılmış bir ev maketi yapmaları istenebilir.6.derste sınıfa okutulur.
1.Ders:
Bilmece sorularak dikkat çekilir.
Hem yaşatır hem yakarım
Benden doğar kış ile yaz.
Çok ekiden beri varım,
Ben olmasam hayat olmaz.(güneş)
Anahtar kelimeleri (ateş, ışık ve kış) seçilen öğrencilerin beden diliyle anlatmaları istenir.
Metni niçin dinleyecekleri sorularak amaç belirlenir. Başlık ve görsellerden Güneş’in Dünya’mız için ne kadar önemli olduğunu hissetmeleri sağlanır.
 Güneş sistemi ilgili görseller sunu şeklinde gösterilir.
(Güneş Sistemi görseli)
Güneş’in top gibi yuvarlak olduğu belirtilir. Slaytaki Güneş Sistemi, gezegenlerin sıralanışı, adları ve Güneş’e olan uzaklıkları kavratılır. Güneş ile gezegenlerin büyüklükleri karşılaştırılıp Güneş’in ne kadar büyük olduğu hissettirilir. 1.etkinlik yaptırılır.
2.Ders:
Tarafımdan hazırlanmış olan ‘’Sihirli Güneş’’ şiir videosu (fon müzikli, görselli ve yazılı) öğrencilere izlettirilir. Güneş’in dünyamızı ne kadar güzelleştirdiğini, hayat verdiğini, ısıtıp ve aydınlattığını kavramaları sağlanır.
 Şiir öğretmen tarafından okunur. Konusu ve ana duygusu belirlenir.2.etkinlik olarak yaptırılır.
Şiirin sessiz ve sesli okuması yaptırılır.
3.Ders:
Şiir sesli okutulur. Anlamı bilinmeyen kelimelerin altı çizdirilir.
Anlamı bilinmeyen kelimeler: kucak kucak, dere dere kelime gruplarının anlamları cümleden çıkartılır.
 3.etkinlik yaptırılır.(petrol, petrol lambası, sihirli kelimelerinin anlamları yazılır.)Defterlere ek bilgiler yazdırılabilir.
Petrol:  Doğal halde bulunan ve yeraltından çıkarılan, koyu renkli, yapışkan ve yanıcı bir sıvı. 

Petrol lambası: İçinde petrol ürünleri yakılarak aydınlatmayı sağlayan araç.

 
Parafin (gaz) lambası: Petrol’ den elde edilen yakıtı yakan lamba
   Aşağıdaki ek bilgiler anlatılır. Süreye göre defter çalışması olarak yapılabilir.
Petrol: Gerek karalar üzerindeki; gerekse denizlerdeki canlı kalıntılarının milyonlarca yıllık süreç içerisinde, yer kabuğu tabakaları arasında sıkışıp; kalmasıyla oluşur. Hayvan ve bitki kalıntıları üzerinde biriken toprak ve çamur katmanları zamanla taşlaşır ve bu katmanların altında kalan, çürümüş canlı kalıntıları, basıncın etkisiyle petrol ve gaz haline gelir.
   Ham petrolün kullanım alanı sınırlıdır ancak petrol işlendikten sonra elde edilen ürünlerin değeri ve kullanım alanıda artmaktadır. Petrolün işlendiği yere rafineri denir. Ham petrol işlendikten sonra elde edilen ürünler önem sırasına göre; Benzin, Fuel Oil, Motorin, Lipit Petrol Gazı (LPG), Jet Yakıtı ve Asfalttır.


Türkiye’de bulunan petrol yatakları 5 tanedir. Bunlar;
Batman ( Batman Petrol rafinerisi ),
İzmir ( Aliağa Petrol rafinerisi ),
Mersin ( Ataş petrol rafinerisi ),
Kırıkkale ( Orta Anadolu petrol rafinerisi ),
İzmit ( Tüpraş petrol rafinerisi ).


4.Ders:
Şiir sesli olarak okutulur. Ardından sorularla şiir hakkında yorum yapmaları sağlanır.
1-Çok Güneş’e niçin dede diyor?
2-Güneş’in Dünya’mızı ısıttığı hangi dizelerde anlatılıryor?
3-Sizce Güneş, Dünya’mıza nasıl ışık saçıyor?
4-Güneş, Dünya’yı aynınlatıp ısıtmasına yarayan ısıyı sizce nereden alıyor? (Ardından 4.etkinlik yaptırılır.)
5.Ders: (yazılı anlatım)
Tahtaya aşağıdaki cümleler yazılır. Eş seli kelimeyi bulmaları istenir ve anlamları açıklatılır.
Söyle bana sırrın nerde?
Arkadaşım aldığı notu sır gibi sakladı.
Annem içine sır yapılmış bir saksı aldı.
Sırlanmış saksı (su ile temas ettiğinde erimeyen madde ile kaplanmasına denir.)
Sırlanmamış saksı:
Ek olarak, eş sesli kelime çalışması yapılır.


Adresimi hemen bir kenara yaz.
Bu 
yaz yurtdışına çıkmayı düşünüyorum.

Depodaki bidonlar ağzına kadar 
dolu.
Bu mevsimde buralarda 
dolu yağar.

Ben, sizinle gelmek istemiyorum.
Çenesinde küçük bir 
ben vardı.
Yaralı yolcu, çok kan kaybediyor.
Güler yüzüne, tatlı sözlerine kandım.

Kadının sol eli kapıya sıkışmış.
El sözüne kanıp da yuvanı yıkma.

Düğün evine hangi yoldan gideceğiz?
Sinirinden annesinin saçını yolmuş.

Okulunuzda kaç tane bilgisayar var?
Yaylaya gece yarısı varmışlar.

Altınlarını sandığın içine saklamış.
Terli terli buzlu su içmiş, sonra da hastalanmış.

Küçük bir salla karşı kıyıya geçtik.
Çocuğu hemen bakkala sal, kahve ile şeker alsın.
 (Bu çalışma alıntıdır.)



6.Ders:
Defterlerine güneş enerjisinden elede edilen sıcak su ile ilgili araştırma çalışmaları sınıfa okutulur. Güneşin enerjisinden nasıl yaralandığımızı belirtmek için, güneş panelleri, güneş enerjisi ile çalışan hesap makineleri,güneş enerjili bahçe lambaları hakkında bilgi verilir,örnekler çoğaltılabilir.
1.Güneş enerjisi ile çalışan elektrikli çit sistemi

2.Güneş panellerini kullanarak sıcak su elde ederiz.

3.Güneş enerjisi ile çalışan bahçe lambası
4.Güneş enerjili hesap makinesi ve saat
5.etkinlik yaptırılır.
7.Ders:
Bizi aydınlatan güneş ışığının içinde ana (sarı, kırmızı, mavi) ve ara(sarı+kırmızı=turuncu, sarı +mavi=yeşil, kırmızı+mavi=mor) renklerin barındırdığı söylenir.Defterlere bu bilgiler yazdırılabilir.
Doğada bu olayın yağmurlu havada oluştuğu hatırlatıp bu oluşuma ne ad verildiği sorulur.
Bir kristal yardımı ile güneş ışığı dosya kağıdının üzerinde ayrıştırılır. Defterlerine gözlemleri yazdırılır.
  Ardından öğretmen tarafından getirilen üç ana renk hamurundan ara renkler yaptırılır. Kağıt üzerine mini bir gökkuşağı çalışması yapılır.
6.etkinlik yaptırılır.
8.Ders:
Defterlerine yazdıkları güneş ile ilgili özlü sözler okutulur.
Aşağıdaki sorularla beyin fırtınası yaptırılır.
1-Sıcak yaz günlerinde güneş ışığından korunmak için neler yaparız?
2-Genellikle evin hangi yöne bakan odaları sıcak olur? Neden?
Defterlere akrostij şiir (Güneş) çalışması yaptırılır.
Altına konuya uygun resim yapmaları istenir.
9.Ders:
   Güneşin yaraları ve zararları hakkında konuşulur. Güneşsiz günlerde neler hissettikleri sorulur. Şiir, hikaye, masal türlerinden birini seçerek bu konulardan birini seçerek yazmaları istenir.Yazdıkları çalışmalar okutulur.
10.ders: ‘’Güneş girmeyen eve doktor girer.’’sözü açıklatılır. Defterlere bu konu başlığı ile ilgili bilgilendiri bir metin yazmaları istenir. Yazdıkları okutulur.